ISOPEDIA

Wymagania normy ISO 9001:2015

ISO 9001: 2008 – (polska wersja normy- PN-EN ISO 9001:2009) – Norma, określająca wymagania, jakie powinna spełniać System Zarządzania Jakością w organizacji. Celem wdrożenia tego systemu jest zapewnienie realnych korzyści dla Twojej organizacji. Dzięki temu potrafimy lepiej zarządzać firmą oraz tworzymy odpowiednią metodologię działania.

Norma ISO 9001:2008 jest normą stosowaną obecnie w Polsce i na świecie. Działanie zgodnie z tym dokumentem jest kluczem do wdrożenia, a następnie certyfikacji Systemu Zarządzania Jakością. Jest ona napisana w sposób uniwersalny, jest możliwość stosowania jej przez przedsiębiorstwa nieżalenie od branży czy wielkości. Jest stosowana z powodzeniem w branżach produkcyjnej, usługowej czy administracyjnej. Głównym założeniem normy ISO 9001:2008, podobnie jak całego TQM-u jest spełnienie wymagań klienta, podjęcie procesowe oraz ciągle doskonalenie.

ISO 9001 określa wymagania, jakie musi spełniać organizacja w zakresie systemu zarządzania jakością. Wymagania te są pogrupowane w odpowiednie działy zgodnie z modelem funkcjonowania organizacji. Wymagania te są opisane w sposób, w którym odnoszą się i zawierają wszystkie 8 podstawowych zasad jakości:

  1. zorientowanie na klienta (to klient ma największy wpływ na sytuację przedsiębiorstwa na rynku);
  2. przywództwo (kierunki rozwoju są ustalane przez kierownictwo);
  3. zaangażowanie ludzi (pracownicy są kluczem do osiągnięcia sukcesu);
  4. podejście procesowe (wyszczególnienie poszczególnych procesów działalności w przedsiębiorstwie pozwala na łatwiejsze monitorowanie, pozyskiwanie danych o funkcjonowaniu organizacji);
  5. systemowe podejście do zarządzania (kluczem do zwiększenia efektywności i skuteczności w przedsiębiorstwie jest wspólne zarządzanie, oddziałujących między sobą procesów);
  6. ciągłe doskonalenie (organizacja powinna doskonalić swoje procesy bezustannie);
  7. rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (podejmowanie decyzji powinno opierać się wyłącznie na faktach);
  8. wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami (pełne wzajemne korzyści są możliwe tylko w przypadku kiedy wszystkie oczekiwania zostaną przekazane).

System Zarządzania Jakością ISO 9001 daje firmie szansę na:

  • zwiększenie swojej konkurencyjności;
  • minimalizację kosztów wytwarzania;
  • zwiększenie rentowności;
  • poprawienie sposobu zarządzania;
  • ułatwienie eksportu towarów;
  • zwiększenie zadowolenia klienta;
  • podniesienie poziomu kwalifikacji personelu;
  • lepsza organizacja pracy;
  • ujednolicenie dokumentacji.

Dokumentacja Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001

Niezbędną czynnością przy wdrażaniu Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 do przedsiębiorstwa, jest utworzenie i zastosowanie dokumentacji SZJ. Jest to również wymóg normy i w żadnym wypadku nie mona się od tego uchylić.

Utworzona dokumentacja stanowi bowiem nie tylko dowód, że system jest wdrożony i funkcjonuje, ale jest również głównym źródłem informacji o nim, a także o strukturze działania firmy. Dodatkowo zawarty w dokumentacji zakres odpowiedzialności pozwala, na unikniecie późniejszych konfliktów między pracownikami w firmie. Obszerność jej nie jest wprost określona przez normę. Oczywiście powinny być w niej zawarte wszystkie elementy wymagane, ale zbyt duża ilość informacji może prowadzić do utrudnionej identyfikowalności tego co jest naprawdę istotne.

Dokumentacja SZJ ISO 9001 składa się zazwyczaj z 4 części:

1) księga jakości
2) procedury
3) instrukcji
4) zapisów



Księga jakości jest dokumentem utworzonym w celu opisu Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001, który jest wdrożony do przedsiębiorstwa. Może ona dotyczyć zarówno całej organizacji jak i należących do niej działów. Księga pełni rolę przewodnika po systemie. Jeżeli chodzi o wymagania dotyczące księgi jakości, to norma ISO 9001 wymaga, żeby księga zawierająca:

 

1) zakres obejmowania systemu zarządzania jakością
2) wyłączenia z normy dotyczące przedsiębiorstwa (jeżeli takie są)
3) udokumentowane procedury SZJ
4) opis oddziaływania pomiędzy procesami w przedsiębiorstwie

 

Procedura– „ustalony sposób przeprowadzenia działania lub procesu”.
Dokument również konieczny przy wdrażaniu ISO 9001 Procedury to dokumenty, opisujące sposób działania, które są zaimplementowane w systemie jakości. Opisują również odpowiedzialność oraz cele tych działać. Zazwyczaj procedura złożona jest z kilku zazwyczaj stosowanych elementów, choć norma ISO 9001 nie narzuca określonego sposobu pisania jej.

 

Instrukcje opisują, w jaki sposób mają być realizowane poszczególne działania w procesie.
Dokumenty te powinny być stosowane w sytuacjach oraz na stanowiskach, na których występuje prawdopodobieństwo wystąpienia niezgodności.
Utrzymywanie instrukcji nie jest wymagane przez ISO 9001:2008, to organizacja dokonuje wybory czy należy je stosować, czy nie.

 

Zapisy – stanowią podstawę piramidy hierarchii dokumentacji systemu ISO 9001:2008.

Stanowić dowody na skuteczność wdrożenia i działania SZJ i zgodność z wymaganiami normy.
Podobnie jak z instrukcję, zapis może mieć różną formą np. (formularz, fotografia, rysunek, raport).
Norma wymaga, aby zapisy były łatwe do identyfikacji, odszukania oraz muszą być napisane w sposób czytelny.

 

Należy unikać tworzenia zbyt dużej ilości zapisów w systemie podczas wdrażania i certyfikacji ISO 9001. Może to powodować problemy z identyfikację tych najbardziej potrzebnych.